czwartek, 11 czerwca 2015

Chleb żytni codzienny (na zakwasie)




Raz w tygodniu z mojego piekarnika wyjeżdżają dwa piękne i pachnące bochenki chleba. Za każdym razem inne, bo przepisów mam tyle, że jeszcze długo nie powtórzę żadnego z nich, chociaż mam już swoich faworytów :)
Po raz kolejny  postawiłam na niezawodny przepis z książki Piotra Kucharskiego i oto jest chlebek żytni codzienny w wersji rozszerzonej. Jak zwykle po wyjęciu z piekarnika nie mogłam się opanować i jeszcze z ciepłego odkroiłam piętkę, pychaaaa…..


Składniki na zakwas:
  • 60 g startera zakwasu
  • 200 g mąki żytniej razowej typ 2000
  • 180 ml wody

Składniki na ciasto właściwe:
  • 350 g zakwasu
  • 200 g mąki żytniej razowej typ 2000
  • 600 g mąki żytniej typ 720
  • 700 ml wody
  • 20 g soli (2 łyżeczki)


Dzień I (przed pieczeniem):
Starter zakwasu ogrzany do temperatury pokojowej przełożyć do dużej miski. Dodać pozostałe składniki  na zakwas, wymieszać, przykryć szczelnie folią spożywczą i odstawić na ok. 8-12 h (najlepiej na noc).

Dzień II (w dniu pieczenia):
Zakwas jest gotowy, gdy po delikatnym rozsunięciu wierzchu ciasta pojawi się jego gąbczasta struktura. Odmierzyć 350 g tego zakwasu i dodać pozostałe składniki na ciasto właściwe. Wszystko dokładnie wymieszać do połączenia się składników. Miskę przykryć szczelnie folią spożywczą i odstawić w temperaturze pokojowej do pierwszego wyrastania na ok. 8-12 h. U mnie ten proces trwa o wiele krócej ok. 3-4 h, wszystko zależy od temperatury w jakiej ciasto rośnie. Ciasto jest wyrośnięty, gdy po rozsunięciu jego wierzchu ma gąbczastą strukturę. 

Dwie keksówki u mnie o różnych wymiarach (25 x 12 cm i 21 x 12 cm) wysmarować dokładnie masłem i obsypać otrębami. Ciasto przełożyć do keksówek i docisnąć je zwilżonymi dłońmi. Przykryć folią lub ściereczką do ponownego wyrastania na ok. 8-12 h (u mnie ten proces także trwał o wiele krócej ok.3 h). Dodatkowo obsypałam wierzch chlebów mieszanką ziaren (siemię lniane, sezam, czarnuszka oraz pestki słonecznika).

Piekarnik nagrzać do 220 stopni. Wstawić keksówki i spryskać kilka razy piekarnik, aby go zaparować. Piec ok. 45-50 min. Chleb jeszcze gorący wyjąć z formy i przestudzić na kratce. Chleb jest gotowy, gdy po wyjęciu z formy i postukaniu od spodu wyda głuchy dźwięk.

Smacznego!


Źródło: Piotr Kucharski, Chleb. Domowa piekarnia

1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...