niedziela, 1 listopada 2015

Chleb orkiszowy wieloziarnisty (na zakwasie)



Dziś będzie chleb! Chleb i to nie byle jaki, a orkiszowy z mnóstwem ziaren w środku i na wierzchu. Piekłam go już kilkukrotnie i za każdym razem z podwójnej porcji.


Składniki na zaczyn:
  • 2 łyżki zakwasu żytniego
  • 150g wody
  • 120g  mąki orkiszowej jasnej (lub pszennej chlebowej)

Wszystkie składniki wymieszać, przykryć szczelnie folią i zostawić w temp. pokojowej na ok. 10-12godz. (można dłużej do ok. 14godz)

Składniki na ciasto właściwe:
  • cały zaczyn
  • 1/3 łyżeczki drożdży instant
  • 330 g wody
  • 2 łyżeczki soli morskiej (użyłam szarej, nieoczyszczonej)
  • 1 łyżka syropu z agawy lub płynnego miodu
  • 4 łyżki pestek dyni
  • 4 łyżki pestek słonecznika
  • 4 łyżki płatków owsianych
  • 2 łyżki jasnego sezamu + 1 łyżka czarnego sezamu (lub 3 łyżki jasnego)
  • 3 łyżki siemienia lnianego
  • 350 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 50g mąki orkiszowej jasnej lub pszennej chlebowej

Dodatkowo na posypkę:
  • 1 łyżka pestek dyni
  • 1 łyżka pestek słonecznika
  • 1 łyżka płatków owsianych
  • 1/2 łyżki jasnego sezamu + 1/2 łyżki czarnego (lub 1 łyżka jasnego)
  • 1/2 łyżki siemienia lnianego


Dzień przed pieczeniem:

Wszystkie składniki na zaczyn wymieszać w misce, przykryć ją szczelnie folią i zostawić w temperaturze pokojowej na ok. 10-12godz. (najlepiej na noc).


W dniu pieczenia:

Zaczyn przygotowany dzień wcześniej wymieszać z wodą, drożdżami i resztą składników, na koniec dodając obie maki. Ciasto miksować na średnim biegu przez 2-3 min. (ja mieszałam łyżką). 

Keksówkę (u mnie wymiar 25 x 12 cm, ale może być lekko większa, bo ciasto sporo urośnie) wysmarować masłem, obsypać otrębami i przełożyć do niej ciasto. Wierz ciasta obsypać posypką z ziaren i dłonią delikatnie uklepać ziarna. Przykryć formę folią i odstawić do wyrośnięcia (u mnie ciasto bardzo szybko rosło ok. 3h). Przed pieczeniem, wierzch spryskać obficie wodą, aby ziarna przy pieczeniu  się nie przypaliły.

Piec w nagrzanym do 220 stopni piekarniku przez  15 min., następnie zmniejszyć temperaturę do 190 stopni  i piec ok. 40-45 min. Po upieczeniu chleb wyjąć z formy i studzić na kratce.

Smacznego!



Źródło: Trufla
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...